Målsætning

Overordnede værdier og målsætning for Børneuniverset

Læs om Børneuniversets overordnede værdier og målsætninger, tryghed, tillid, omsorg, nærvær, fællesskab, innovation og udvikling.

Værdier i Børneuniverset

Vi ønsker at skabe nogle trygge rammer om børnenes hverdag, hvor de i en varm og rolig atmosfære kan udvikle sig til livsglade, selvstændige, kreative og ansvarsbevidste børn.

Vi mener, værdier skaber mening i arbejdet, og de er grundlæggende
 Dette gøres ud fra de værdier vi har i fokus og arbejder ud fra.

Tryghed/tillid:
Vi arbejder med at skabe tryghed for børn og forældre, derved er fundamentet for et godt samarbejde etableret. Børnene skal føle de bliver set og hørt, accepteret for den de er. Vi som pædagoger skal etablere en god relation til barnet, således barnet bliver tryg og tør at turde udfordre og udvikle sig. Vi arbejder udfra en anderkende tilgang og arbejder udfra ICDP.

Nærhed/omsorg:
Vi arbejder i faste teams på stuerne (afviger ved barsel og andet fravær), derved skabes der gode relationer mellem børn og pædagoger. Vi arbejder anerkendende med at der skal være tid til nærvær og omsorg. I opstarts fasen vil der være meget fokus på omsorg, denne fase er forskellig fra barn til barn, fra familie til familie.

Fællesskab:
Selvom vi er delt op i stuer, er vi stadig en helhed. For- og eftermiddage er vi samme på tværs af stuerne.  Dette er gældende både for vuggestue og børnehave. Vi arbejder ud fra en inkluderende tankegang, om at der skal være plads til den enkelte i fællesskabet. Følelsen af at blive accepteret som den man er og det man kan. Vi arbejder hen imod at barnet skal have en følelse af at være betydningsfuld og værdifuld, og være en del af et fællesskab. Der skal være plads til både store og små fællesskaber, ligeledes skal der være mulighed for at være sig selv.

Innovation og udvikling:
Gennem forskellige aktiviteter og læringsmiljøer arbejder vi på at fremme barnets lyst til at udforske dets omgivelser, bruge sanserne og afprøve egne muligheder.