Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusion

Inklusion

 

Alle er aktiv deltagende i fællesskabet. Fokus på relationen, hvordan kan vi få noget ud af hinanden. Anerkendelse, at tro på det bedste, at se ressourcer.

Succeskriterier for børnene:
• At alle børn er med på deres præmisser i fællesskabet
• At miljøet udstråler harmoni
• Et miljø, hvor empati hersker fremfor mobning
• Et miljø, hvor der er skabt plads og rum til alle
• At alle børn føler, at de er en del af fællesskabet, trods forskelligheder
• At barn-barn relationen bliver positiv og ressource fyldt og afføder at man hjælper
  hinanden, fremfor at modarbejde

Succeskriterier for pædagoger:
• At pædagogerne er rummelige og åbne
• At pædagogerne er positive
• At pædagogerne er nærværende
• At pædagogerne er empatiske
• At pædagogerne bruge ICDP som et naturligt arbejdsredskab
• At pædagogerne er bevidste om, at de har ansvaret for relationen
• At pædagogerne fokuserer på ressourcer fremfor fejlfinding ved børnene
• At pædagogerne ikke ser barnet på en bestemt måde, hvilket gør at de får en
  bestemt rolle og resultatet/handlingerne bliver herefter
• At pædagogerne har fokus på barnets virkelighedsopfattelse og mestringer
• At pædagogerne vidensdeler
• At pædagogerne bruger deres spids-kompetencer
• At pædagogerne formår, at få forældregruppen med i processen vedr. inklusion (at
  formidle tryghed til familien, at børnene og deres familier er forskellige og det er
  ok)
• At pædagogerne er oplyste og godt klædt på til inklusion
• At pædagogerne er deres rolle bevidst, at have kendskab til hvilken rollemodel de
  er
  for børnene. Børnene spejler sig i de voksne, både pædagoger og forældre
• At pædagogerne flytter fokus fra det enkelte barn, og finder løsningen i
  gruppen/fællesskabet
• At pædagogerne deler stjernestunder med hinanden, som en naturlig del af
  hverdagen

Succeskriterier for ledelsen:
• At der er plads til at pædagogerne kan nå at få tankerne med
• At lederen skaber rum og tid til at pædagogerne kan tage inklusion til sig
• At lederen skaber klare liner og overskuelighed for medarbejder
• At lederen får alle med og gøre opmærksom på at inklusion er en fælles opgave
  for hele personale gruppen
• At lederen vil videreuddanne sit personale

Succeskriterier for forældre:
• At forældrene får muligheden for at tilegne sig viden om inklusion via børnehaven,
  f.eks. forældre foredrag,
• At forældrebestyrelsen deltager i de foredrags aftner der har været om inklusion
• At forældre viser at have en forståelse for at alle er forskellige, og det er ok, og det
  er det man lærer sine børn
• At forældrebestyrelsen og pædagogerne er i dialog
• At der er daglig dialog med forældre og pædagoger
• At forældrene er blevet bevidstgjort, om at de har ansvaret for relationen
• At man har en tro på, at andre gør det så godt, de kan.

Succeskriterier for de tværprofessionelle samarbejdspartnere:
• At man bruger vidensdeling
• At man vil assistere og guide fagpersoner med relevante arbejdsredskaber/metoder
• At man har forståelse for dagligdagen i en dag institution

Redaktør: Pernille Bilde Pedersen