Profil

Børneuniverset er en kommunal institution, der blev oprettet den 1. maj 2021. Instutionen er indrettet i en fløj af Østermarkskolen.

Vi er placeret i gå afstand fra Tvebjerg og svømmehallen. Vi ligger som en del af Østermarkskolen ud mod Østre Boulevard, derved har vi mulighed for at benytte skolens faciliteter.

Vuggestuen er normeret til 27 børn, som er fordelt på to grupper, Lille Bjørn og Store Bjørn. Der er mulighed for at forsætte i børnehaven og sidenhen i skolen under samme tag.

Børnehaven er normeret til 75 børn. Børnene er fordelt på tre grupper:
Solstrålen for de 3-4 årige, Regnbuen for de 4-5 årige og Mælkevejen for de 5-6 årige. Denne alderfordeling fungere godt og giver bedre plads til det enkelte barn. Personalet følger de børn, de har taget imod. Samtidig giver det mere ro og overskud på de enkelte stuer. Der er mulighed for, at børnene kan flyttes, i tilfælde af skæve årgange, således der nogenlunde er det samme antal børn på hver stue.

I vuggestuen er der fokus på tryghed og omsorg. Læring foregår via daglige aktiviteter, planlagte aktiviteter og leg inde og ude. En dejlig legeplads med udfoldelser lige udenfor døren giver rig mulighed for at komme ud. Samt køretøj med plads til seks børn gør at der kan kommes rundt i nærmiljøet.

I børnehaven er vi alle ude i al slags vejr, hvor vi klatre i træer, bygger huler, laver bål osv. Vi går ofte ture, tager på busture, tager til stranden og i svømmehallen. Indenfor bruger vi tiden på at klippe, klistre, tegne, spille, lege, smør-selv-dage, høre historier/fortællinger osv. Vi laver gymnastik, sang, leg musik. osv. En aktiv dag for børnene, vi siger velkommen til Børneuniverset.